زمان تخمینی مطالعه: 4 دقیقه

تاریخ آخرین بروزرسانی : 13 شهریور 1403

مایکروفر یکی از وسایل پرکاربرد آشپزخانه است که برای پخت و گرم کردن سریع غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما گاهی ممکن است مایکروفر در حین کار به طور ناگهانی خاموش شود، که این موضوع می‌تواند باعث نگرانی و نارضایتی شود. در این مقاله، به بررسی دلایل رایج خاموش شدن مایکروفر حین کار و راه‌حل‌های ممکن برای رفع این مشکل در تعمیر ماکروفر می‌پردازیم.

مشتری گرامی؛
در صورت خاموش شدن ماکروفر در حین کار، ابتدا نکات مربوط به آن را بررسی نمایید؛در صورت نیاز می‌توانید برای مراجعه‌ی کارشناس و رفع ایراد دستگاه درخواست خود را ثبت کنید.

"*"فیلدهای ضروری را نشان می دهد

فرم درخواست تعمیر


دلایل خاموش شدن مایکروفر حین کار
خاموش شدن ماکروفر در زمان کار

نوسانات برق و فیوزهای داخلی ماکروفر

یکی از رایج‌ترین دلایل خاموش شدن مایکروفر در حین کار، نوسانات برق است. این نوسانات ممکن است باعث سوختن فیوزهای داخلی مایکروفر شوند. فیوزهای داخلی نقش محافظتی دارند و در صورت بروز نوسانات برق یا بار اضافی، برای جلوگیری از آسیب به دستگاه، مدار را قطع می‌کنند.

راه‌حل رفع اشکال:

  • بررسی فیوزهای داخلی: اگر مایکروفر به طور ناگهانی خاموش شد، اولین قدم بررسی فیوزهای داخلی دستگاه است. در صورت سوختن فیوز، می‌توانید آن را با یک فیوز جدید تعویض کنید. این کار نیاز به دقت و رعایت اصول ایمنی دارد.
  • استفاده از محافظ برق: برای جلوگیری از نوسانات برق، استفاده از یک محافظ برق مناسب توصیه می‌شود.

گرم شدن بیش از حد مایکروفر

مایکروفرها دارای ترموستات هستند که وظیفه کنترل دما را به عهده دارند و در صورت داغ شدن بیش از حد، به طور خودکار، ماکروفر را خاموش می کنند تا از آسیب به قطعات داخلی جلوگیری شود. پختن غذا در مدت زمان طولانی و یا استفاده پی در پی از ماکروفر برای گرم کردن غذا دلیل در مدار قرار گرفتن ترموستات و در نتیجه خاموش شدن ماکروفر است.

راه‌حل رفع اشکال:

  • استراحت دادن به دستگاه: اگر مایکروفر شما بیش از حد داغ شده است، اجازه دهید تا دستگاه خنک شود و مجدداً آن را روشن کنید.
  • بررسی سیستم تهویه: مطمئن شوید که مسیرهای تهویه مایکروفر مسدود نشده‌اند و هوا به خوبی جریان دارد. در صورت انسداد مسیرهای تهویه، آن‌ها را تمیز کنید.
گرم شدن بیش از حد مایکروفر

مشکل در میکروسوئیچ درب ماکروفر

میکروسوئیچ درب یکی از قطعاتی است که از بسته بودن کامل درب مایکروفر اطمینان حاصل می‌کند. اگر میکروسوئیچ درب به درستی کار نکند، ممکن است مایکروفر در حین کار خاموش شود، زیرا دستگاه به اشتباه تشخیص می‌دهد که درب باز است.

راه‌حل رفع اشکال:

  • بررسی میکروسوئیچ درب: در صورتی که میکروسوئیچ دچار مشکل شده باشد، باید آن را تعویض کنید. این کار نیازمند دقت و تجربه است، بنابراین اگر تجربه کافی ندارید، بهتر است از یک تعمیرکار ماهر کمک بگیرید.
میکروسوئیچ ماکروفر

خرابی برد کنترل ماکروفر

برد کنترل مغز مایکروفر است که تمامی عملکردهای دستگاه را مدیریت می‌کند. خرابی یا اختلال در عملکرد برد کنترل می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی دستگاه در حین کار شود.

راه‌حل رفع اشکال:

  • تعمیر یا تعویض برد کنترل: اگر برد کنترل دچار خرابی شده باشد، ممکن است نیاز به تعمیر یا حتی تعویض آن باشد. این کار معمولاً نیاز به تخصص و تجهیزات خاص دارد.
تعمیرات برد الکترونیکی مایکروفر و سولاردام

مشکل در ترانسفورمر یا خازن ماکروفر

ترانسفورمر (ترانس های ولتاژ) و خازن‌های داخلی مایکروفر برای تأمین انرژی مورد نیاز برای تولید امواج مایکروویو استفاده می‌شوند. خرابی این قطعات می‌تواند باعث قطع برق دستگاه و خاموش شدن آن شود.

راه‌حل رفع اشکال:

  • بررسی و تعویض قطعات معیوب: اگر مشکوک به خرابی ترانسفورمر یا خازن هستید، باید با کمک یک تکنسین متخصص این قطعات را بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید. امکان برق گرفتگی در زمان بررسی خازن و ترانس های ولتاژ وجود دارد و باید از تکنسین متخصص استفاده شود.
تعمیر برد ماکروفر مدیا

مشکلات مرتبط با موتور فن ماکروفر

موتور فن در مایکروفر وظیفه خنک‌سازی قطعات داخلی را دارد. خرابی یا عملکرد نادرست این موتور می‌تواند باعث افزایش دما و در نتیجه خاموش شدن دستگاه شود. اگر در زمان روشن شدن ماکروفر صدای روشن نشدن فن و یا صدای غیر نرمال از ماکروفر به گوش برسد احتمال خرابی فن وجود دارد.

راه‌حل رفع اشکال:

  • تعویض یا تعمیر موتور فن: در صورتی که موتور فن خراب شده باشد، باید آن را تعویض یا تعمیر کنید. این کار باید توسط فردی انجام شود که در تعمیرات مایکروفر تخصص دارد.

مشکلات مرتبط با کلیدهای صفحه کنترل ماکروفر

در برخی موارد، خرابی یا گیر کردن کلیدهای صفحه کنترل مایکروفر می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی دستگاه شود. این مشکل معمولاً به دلیل استفاده مکرر یا وارد شدن رطوبت به داخل صفحه کنترل رخ می‌دهد.

راه‌حل رفع اشکال:

  • تمیز کردن یا تعویض صفحه کنترل: اگر مشکل از کلیدهای صفحه کنترل باشد، می‌توانید آن‌ها را تمیز کرده یا در صورت نیاز تعویض کنید.

خرابی تبدیل 3 به 2 در ماکروفر

می توان اینگونه مطرح کرد که در ماکروفر هایی که سه شاخه هستند و برای اتصال به پریز برق از تبدیل 3 به 2 استفاده می کنند، خرابی این قطعه از دلایل اصلی خاموش شدن ماکروفر در زمان کار کردن می باشد.

 

راه حل رفع اشکال:

  • تعویض کردن تبدیل و استفاده از تبدیل با کیفیت

نتیجه‌گیری

خاموش شدن مایکروفر در حین کار می‌تواند ناشی از مشکلات مختلفی باشد که برخی از آن‌ها به سادگی قابل رفع هستند و برخی نیاز به تخصص و تجهیزات خاص دارند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، همواره از مایکروفر در شرایط مناسب استفاده کرده و از ورود رطوبت یا غذاهای بسیار حجیم که باعث افزایش دما می‌شوند، جلوگیری کنید. در صورتی که با مشکل جدی مواجه شدید، بهتر است از کمک یک تکنسین مجرب استفاده کنید تا از آسیب بیشتر به دستگاه جلوگیری شود.

نکات پایانی

برای حفظ عمر و کارایی مایکروفر خود، توصیه می‌شود به طور منظم دستگاه را تمیز کرده و از ورود ذرات غذایی به قسمت‌های داخلی آن جلوگیری کنید. همچنین، استفاده از محافظ برق و قرار دادن مایکروفر در محل مناسب با تهویه کافی، از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *